Kompetensbrist ?

Categories: Gplussat
Tags: No Tags
Comments: 4 Comments
Published on: mars 10, 2018
Hur kan någon få för sig att vinkla det till kompetensbrist hos skolan. Vi pratar ju ständigt om att det behövs studiero och ordning i våra skolor. När sen skolan tar tag i problemen och använder sig av de verktyg som finns i skollagen för att skapa just studiero och trygghet så pratar man om kompetensbrist.

Det är väl faktiskt så att det är vi som vårdnadshavare till våra barn som har det största ansvaret för hur våra barn uppför sig i skolan. Skolan ska väl se till att ge våra barn bästa möjliga förutsättningar att klara sina studier. Men det är kanske något jag missat.

Artikeln ligger bakom betalvägg men jag tar mig friheten att citera den nedan.
——————————————————————————–
Under de senaste fjorton månaderna har Hagaskolan stängt av elever vid nio tillfällen. Överlägset flest i kommunen.

– Det är med lagstöd vi gör det här för att säkra trygghet och studiero, säger Magnus Frisk, rektor på Hagaskolan.

Hagaskolan är den skola i Alvesta kommun som stängde av flest elever under 2017. Under 2017 och under de två första månaderna 2018 har elva avstängningar ägt rum. Nio av dem på Hagaskolan. Resterande två på Mohedaskolan. Rektorn på Hagaskolan, Magnus Frisk, tycker att det är ett bra verktyg för att skapa studiero, men menar att det används när alla andra verktyg inte gett önskat resultat.

– Avstängningen är det yttersta verktyget i konsekvenstrappan. Det är med lagstöd vi gör det här för att säkra trygghet och studiero för att upprätthålla detta.

Du som rektor på Hagaskolan stänger av betydligt fler elever än andra skolor. Hur kommer det sig?

– Vi är en stor skola med 365 barn. Därmed är vi större än både Vislanda och Mohedaskolan. Det är en utmaning att skapa trygghet och studiero åt samtliga, säger han.

Förvaltningschefen Carsten Wulf, säger att avstängningarna beror på kompetensbrist. Vad säger du om det?

– Man kan tolka det så. Men orsaken till att man tar till en avstängning handlar ju om att eleven bryter mot den varningen denne har fått. I det fall vi har givit varningar och avstängning handlar det inte om kompetensbrist, säger Magnus Frisk.

– Sen kan man ju diskutera om man alltid har rätt förutsättningar att jobba med eleverna, säger Magnus Frisk.

– Sen handlar det också om att skapa en relation med elever och vårdnadshavare och jobba upp ett förtroendekapital. Jag upplever vårt jobb på Hagaskolan är väldigt kompetent.

Magnus Frisk menar att alla problem inte kan lösas på skolan. Med ett tätt samarbete med föreningslivet kan många problem undvikas.

– Det är viktigt att samverka med andra aktörer och andra myndigheter som socialtjänst och polisen samt föreningslivet i Alvesta. Fotboll- och ishockeyföreningar samt tjetjenska föreningen och somaliska föreningar, för att nämna några. Vi vill ju samma sak. Vi vill att eleverna ska vara trygga och bli goda samhällsmedborgare.

Hagaskolan har en stor andel elever med utländsk bakgrund, vilket Magnus Frisk menar kan vara en utmaning.

– Av 365 elever är det 53 procent som har utländsk bakgrund, att jämföra med Vislanda och Moheda som båda ligger under 20 procent. Det är klart att det är en utmaning när eleverna har så många olika bakgrunder. Men det är helt klart också berikande för oss som skola.

79 procent känner sig trygga på Hagaskolan enligt kommunens senaste undersökning. Det ligger med andra ord över kommunens genomsnitt på 72 procent.

– Det handlar om att ha tillräckligt med vuxna utanför klassrummen. Vi är 55 anställda och flera av dem är ute och rör sig på alla våningar och korridorer. Där det finns elever ska det också finnas en vuxen. Då undviker man många problem, säger Magnus Frisk.
——————————————————————————–

”Det handlar inte om kompetensbrist” – Smålandsposten
Under de senaste fjorton månaderna har Hagaskolan stängt av elever vid nio tillfällen. Överlägset flest i kommunen. – Det är med lagstöd vi gör det här för att säkra trygghet och studiero, säger Magnus Frisk, rektor på Hagaskolan.

Post imported by Google+Blog for WordPress.

Posted by | View Post | View Group
4 Comments
  1. En artikel som representerar (endast) Magnus Frisks åsikter i den här frågan och därför är lätt att sympatisera med. Även om det kanske inte ändrar något i sak vore det intressant att läsa också förvaltningschefen Carsten Wulfs resonemang. Har han också yttrat sig i Smålands(kom)posten om det där med kompetensbrist?

  2. André R (rixas) André R (rixas) skriver:

    jå…det är överallt så… i alla fall är det aldrig föräldrar som ser sina fel… sitter precis i Berlin och diskutera samma sak här…finns ingen skillnad. .. är lärarnas fel när barnen hamnar ur spåret. … självklart är det mycket mer komplex. .. men lite mer sakliga argument från föräldrarnas sidan krävs med… och kanske lite insikt att egna barn är inte så perfekt som man tycker själv. ..och förvaltningen? jå … här finns oftast bara ångest att något negativt kommer ut… och samma sak… vi gör ingen fel…. aldrig. ..upplevde efter trettio år inom sociala arbete aldrig något annat. …

  3. +Christian Andersson Han har backat och skriftligt bett om ursäkt och sagt att han aldrig sagt att det var kompetensbrist på skolan.

    Här är den första artikeln som publicerades på SML
    —————————————————-
    Under 2017 stängdes sex elever av från skolor i Alvesta kommun. Under bara de två första månaderna under 2018 har fem elever blivit avstängda.

    – Kompetensbrist hos personalen, säger Carsten Wulf, förvaltningschef på utbildningsförvaltningen.

    Elevavstängningar har ökat kraftigt under senare år och under 2018 ser det ut att bli fler än än 2017. Om en elev har ett beteende som stör ordning och studiero i skolan finns en så kallad åtgärdstrappa som bygger på skollagen. Åtgärdstrappan använder rektorn som en handlingsplan och innebär att eleven kallas till möte med kurator, lärare, vårdnadshavare. Om inte de åtgärderna hjälper så är skolans sista utväg att stänga av eleven. En åtgärd som nu ökat drastiskt.

    Det är nästan lika många avstängningar efter två månader 2018, fem stycken, som under hela 2017. Vad säger du som förvaltningschef på utbildningsförvaltningen om det?

    – Det är inte roligt att ta till de här åtgärderna utan det ska bara användas i yttersta nödfall. Men när alla andra åtgärder inte fungerar så är det vår enda utväg.

    Men det handlar inte bara om att det har blivit stökigare på skolorna i kommunen. Carsten Wulf menar att rektorerna har blivit bättre på att använda de åtgärder och verktyg som finns beskrivna i skollagen.

    – Rektorerna har blivit bättre på att använda verktygen i verktygslådan. En avstängning är sällan den första insatsen, utan det har föregåtts med många samtal och diskussioner.

    Har det blivit bättre miljö av att stänga av eleverna i fråga?

    – Jo, upplevelsen är att det blivit bättre ute på skolorna. Eleverna har börjat förstå vad som gäller och vad har man att förhålla sig till som elev. Det kan vara avskräckande att man kan bli avstängd.

    Hur långa är avstängningarna?

    – Enligt skollagen är det en vecka. Och det får bara hända två gånger per elev per läsår. Efter avstängning kan det bli tillfällig omplacering.

    Vad är skolans ansvar i det här?

    – Vi får titta på vad det är som gör att vi får de här miljöerna. Hur vår undervisning är anpassad efter att möta de elever som finns på skolan. Vi har på senare år fått flera olika elevgrupper med olika förutsättningar. Vi ska inte sticka under stol med att framför allt Alvesta har tagit emot många barn med invandrarbakgrund.

    Vad är orsaken till problemet?

    – Det är kompetensbrist hos personalen. Vi kan inte möta eleverna efter deras förutsättningar.

    Kan det tolkas som att ni har brist på resurser att möta de här eleverna?

    – Nej, det är mer kompetensbrist. Jag tror inte att resursbrist är huvudorsaken.
    ————————————————-

  4. Ok, jag tycker att det verkar som att de ändå är överens i stort sett, fast Wulf kanske uttryckte sig litet obetänksamt inledningsvis. Det här är ju en het potatis, där man oavsett uttalande kliver antingen skolpersonal eller vårdnadshavare på fötterna, de två grupperna som är juridiskt ansvariga för barnen, fast inte samtidigt. Det är klart att skolan i sista hand måste ta till avstängning, som en kortsiktig akutåtgärd, men det krävs mer för att komma tillrätta med orsakerna.

Kommentera

Google+ det sociala nätverket
april 2018
M T O T F L S
« Mar    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Lite statistik :-)
  • 19Det här inlägget:
  • 91102Antal läsningar totalt:
  • 15Läsningar idag:
  • 21Läsningar igår:
  • 257Läsningar förra veckan:
  • 758Läsningar per månad:
  • 49503Antal besökare totalt:
  • 15Besökare idag:
  • 19Besökare igår:
  • 197Besökare förra veckan:
  • 638Besökare per månad:
  • 26Besök per dag:
Welcome , today is torsdag, april 26, 2018